Avallon, Notre-Dame et Saint-Lazare (FR.89025.02)

Notice rédigée par Noëlle DEFLOU-LECA, Christian SAPIN

Pour citer cette fiche : Noëlle DEFLOU-LECA, Christian SAPIN, « Avallon, Notre-Dame et Saint-Lazare », Monastères, Corpus des établissements réguliers de la France médiévale, N. Deflou-Leca (dir.), Limoges-Saint-Étienne, 2021, URL : https://cercornum.univ-st-etienne.fr/monasteres (consulté le 02/05/24)

Vocable principalNotre-Dame et saint Lazare

ProvinceLyon

DiocèseAutun

Latitude/Longitude47.4862078 deg./3.9079714 deg.

DépartementYONNE

CommuneAVALLON

His atque hujusmodi legis divinæ informatus exemplis, ego HUGO Dei gratia Burgundionum dux, dono et concedo omnipotenti Deo, ac beatissimis apostolis ejus Petro et Paulo, ad Cluniacense monasterium, ubi dominus Hugo abbas præesse pariter ac prodesse videtur, ecclesiam sanctæ Dei genitricis MARIÆ, quæ sita est in castro Avalonensi, quæ videlicet ab antecessoribus meis ducibus antiquitus hereditario jure possessa est, cum omnibus rebus ad ipsam ecclesiam pertinentibus, sanctorum scilicet reliquiis, ac reliquis ecclesiasticis ornamentis, quæ sigillatim inferius annotata habentur. (Quantin, I, n°100 avec datation erronée du 22 mars 1077) ecclesia 1078 (19 fév.)
Canonici sane numero novem in sæpedicta ecclesia hactenus proprias habuere præbendas; e quibus unus jam vita decessit; alii duo suas præbendas sponte reddiderunt; de reliquis vero qui supersunt communi consilio definitum est, ut si videlicet, in vita sua præbendas suas relinquere noluerint, eo tenore quamdiu vixerint eas possideant, ut cum ab hac luce migraverint, nullus eis alius succedat, sed solummodo Cluniacensis ecclesia eas perpetuo possideat. (Quantin, I, n°100, avec datation erronée du 22 mars 1077) canonici 1078 (19 fév.)
Cætera etiam quæ eidem Augustudunensi ecclesiæ per tuam industriam recuperata vel adquisita sunt: videlicet ecclesia sanctæ {5}Mariæ et sancti Lazari de Avalone et castrum Toilonum cum eorum pertinentiis, vel in futurum per gratiam recuperari vel adquiri juste legitimeque contigerit, quieta semper et integra in ejusdem ecclesiæ jure ac possessione permaneant. (Charmasse, cart. Eglise, n°3) ecclesia 1116 (14 mars)
In nomine sanctæ Trinitatis, ego Ludovicus, Dei gratia Francorum rex, notum fieri volumus cunctis fidelibus tam futuris quam instantibus, quia dux Hugo Burgundiæ Avaloniensem ecclesiam, quam tenebat, Eduensi ecclesiæ ad quam pertinebat et Stephano episcopo et episcopis illi in eadem ecclesia successuris reliquit et manumisit. (Quantin, I, n°127) ecclesia 1120

Date de première attestation1078 (fév.)

SourceQuantin (I, n°100) et Bernard et Bruel (n° 3518)

Date de consécration1106

vers 850 Première occupation Eglise - - - - Fondateur : Girard de Roussilon (?)
entre 901 et 1000 Nouveau statut Chapitre collégial séculier - - - -
entre 1077 (19 fév.) et 1078 (19 fév.) Nouveau statut lié à une réforme Prieuré (dépendance) Bénédictins Clunisiens (Cluny) Filiation ascendante directe Cluny, Saint-Pierre-et-Saint-Paul Réformateur : Cluny
Commanditaire de la réforme : Hugues Ier, duc de Bourgogne
avant 1116 (14 mars) Nouveau statut Chapitre collégial séculier - - - -
1790 Disparition - - - - - Cause de la disparition : Dissolution

Protection juridiqueclassement MH

Lieu de culte Eglise principale En élévation 12e s. / 15e s. -
Lieu de culte Crypte En élévation et en fouille 5e s. / 12e s. La crypte comporte un petit mausolée tardo-antique accessible par un couloir.

• M. FORESTIER, "De la naissance et fondation de l'église collégiale d'Avallon", Bulletin de la société d'études d'Avallon, Avallon, 5e année (1863), p. 20-41.
  • Gustave LAPÉROUSE, L'histoire de Chatillon, Dijon - Paris, C. Cornillac, 1837, https://play.google.com/store/books/details?id=PHcr4l1dAAAC&rdid=book-PHcr4l1dAAAC&rdot=1. p. 103
  • René LOUIS, De l'histoire à la légende, Girard, comte de Vienne (819 ?-877) et ses fondations monastiques, Auxerre, 1946. p. 122, 176-180
  • Jacques MADIGNIER, Diocèse d'Autun, Turnhout, Brepols, 2010 (Fasti Ecclesiae gallicanae, 12). p. 7
  • Christian SAPIN, Chantal ARNAUD, Walter BERRY (collabs.), Bourgogne romane, Dijon, Faton, 2006.
  • Vincent TABBAGH, "Fiche de la collégiale Notre-Dame-Saint-Lazare de Avallon", Collégiales - Base des collégiales séculières de France (816-1563), Anne MASSONI (dir.), 2018, http://vafl-s-applirecherche.unilim.fr/collegiales/?i=fiche&j=357>], version du 2/1/2018, consultée le 1/6/2018 .

• Cartulaire de l'Eglise d'Autun, Anatole De CHARMASSE (éd.), 2 vol., Paris-Autun, 1865-1900. n°3
  • Cartulaire de l'évêché d'Autun, première partie, Anatole De CHARMASSE (éd.), Paris, 1880. n°214
  • Cartulaire général de l'Yonne : recueil de documents authentiques pour servir à l'histoire des pays qui forment ce département, Maximilien QUANTIN (éd.), t. 2, Auxerre, 1860, http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k56138576. n°18
  • Cartulaire général de l'Yonne : recueil de documents authentiques pour servir à l'histoire des pays qui forment ce département, Maximilien QUANTIN (éd.), t. 1, Auxerre, 1854, http://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k5619639f. n°100, 127